Bedriften ble etablert i 1855 under navn Oddernes mek. Verksted i Prestvika ved Otras utløp. I 1866 flyttet bedriften til Vesterhavna i Kristiansand hvor det ble startet bygging av skip og skipsmaskiner. Det første skipet ble sjøsatt i 1867. Ved siden av nybygg ble det også foretatt skipsreparasjoner. Verkstedet endret i 1870 navn til Christianssands mek. Verksted. I 1908 kjøpte verkstedet tørrdokka på Bredalsholmen (Christianssands Tørrdokk) som var etablert i 1873. Kristiansands mek. Verksted ble omgjort til aksjeselskap i 1913. Etter store problemer i mellomkrigsårene fikk KMV kraftig vekst etter krigen. I slutten av 1950-årene ble det bygget ei stor tørrdokk som kunne ta skip på opptil 40.000 tonn. På begynnelsen av 1980-årene hadde KMV opptil 500 ansatte. Etter at det ble problemer med skipsbyggingen, rettet KMV seg i 1980-årene mer i retning av offshoremarkedet. I 1986 kjøpte KMV et verkstedområde på Andøya og flyttet deler av virksomheten dit. Store tap på noen byggeprosjekter førte til at KMV gikk konkurs i 1990. Virksomheten ble overtatt av svenske interessenter som fra før eide Westamarin i Mandal og ga kristiansandsselskapet samme navn. Det ble satset på bygging av store hurtiggående katamaraner, men tekniske problemer førte til en ny konkurs i 1996. I etterkrigsårene hadde KMV flere datterbedrifter. Aluminiumsbåter AS ble etablert i 1946 med KMV som hovedaksjonær. I 1969 ble selskapets navn endret til KMV aluminiumsindustri AS. Høllen Skibsverft var etablert i 1891 og ble overtatt av KMV i 1959. I 1968 ble selskapets navn endret til KMV Plastindustri AS. Kilder: Morten Ringard: Skip skal bygges. Kristiansand mek. Verksted AS 1855-1955. Kristiansand i fortid og nutid (1935). Kristiansands historie 1945-1999.