Nord-Reederei G.m.b.H ble formelt stiftet av tre tyske rederier 16.11.1943 i Hamburg. Initiativet kom fra RK See, og organisasjonenvar en utløper av denne og underlagt denne, i realiteten en statsinstitusjon. Hensikten var å organisere og drive småskipsfart i Norge. Den overtok en del av RK Sees virksomhet og fikk kontor og administrasjon i Oslo. Pr. 18.1.1944 disponerte Nord-Reederei 216 fartøyer, tyske, belgiske, men hovedsakelig nederlandske småskip, lektere og taubåter, de fleste mellom 100 og 200 tonn. En del av mannskapene var norske. Nord-Reederei tok over og drev Nærsnes Slip i Røyken for sine formål under navnet «Werft Nærsnes». Nord-Reederei G.m.b.H., Hamburg und Oslo (1943-1945) var en tysk offentlig institusjon, opprettet etter initiativ av Reichskommissar für die Seeschiffahrt (RK See) for å drive småskipsfart i Norge. Der Reichskommissar für die Seeschiffahrt var Gauleiter Kaufmann (Hamburg). Hans befullmektigede i Norge var Senator Carlo Otte, sjefen for Hauptabteilung Volksaufklärung i RK Norwegen. RK Sees daglige leder i Norge var Dienststellenleiter Brinkmann. Geschäftsführer for Nord-Reederei Oslo var Lothar Witzke. I RK See-arkivet ( RK See, pakke 126, legg V2-0823 og V2-0821) finnes gjennomslag av Nord-Reedereis stiftelsesprotokoll (hos offentlig notarius i Hamburg 16.11.1943) og kopi fra Rk See, Seeschiffahrtsamt, Potsdam, 16.12.43, med de spesifiserte oppgaver for Nord-Reederei. Nord-Reederei G.m.b.H., Hamburg und Oslo ble formelt stiftet 16.11.43 av tre tyske firmaer: 1. Schlesische Dampfer-Compagnie-Berliner Lloyd Aktien-Gesellschaft, Hamburg 2. Dampschiffahrts-Gesellschaft "Neptun", Bremen 3. Handelsgesellschaft "A.Kirsten", Hamburg Nord-Reedereis oppgave var "Schiffe, die für den norwegische Verteilerverkehr bestimmt sind, zu bereedern". Det skulle være RK Sees "Treuhänder", og overtok alle sine fartøyer bare til "Bereederung", ikke til "Eigentum". Skip i privat eie ble overlatt Nord-Reederei ved charteravtaler; skip tilhøren