1870 - 1993

Fredrikstad mekaniske verksted (FMW) var et verksted og skipsverft på Kråkerøy ved Fredrikstad. Man kjenner til at det ble bygd skip her allerede på 1700-tallet. Bedriften ble etablert i 1870 av brødrene Jens Jacob og Andreas Jensen, og svogeren Knud Dahl, eierne av Myrens verksted i Oslo. Paul Holmsen ble ansatt som bestyrer. Det første firmanavnet var J. & A. Jensen & Dahl, men navnet ble etter kort tid forandret til Fredrikstad Mekaniske Verksted, som regel skrevet Fredrik(s)stad Mek. Verksted. Ved etableringen var hovedproduktet maskiner til trelastindustrien, men i tillegg ble det produsert dampmaskiner og kjeler til båter og industri. Taubåten «Dragen», bygd i 1873, var den første båten som ble bygd. Paul Holmsen, som var bestyrer, bygde verkstedet opp til en betydelig bedrift. I 1890-årene fikk verkstedet et nytt kjeleverksted som var det største i landet. Fra 1899 ble det satset for fullt på skipsbygging og naboverftet Kråkerøy verft ble overtatt. På begynnelsen av 1900-tallet utviklet FMV seg til å bli et av Norges største skipsverft. Den første båten av den såkalte «Fredrikstad-typen» ble bygd i 1912. «Fredrikstad-typen» ble kjent over hele verden, og bedriften leverte denne båttypen helt fram til 1930-årene. Båtene var utstyrt med damp/stempel-motorer (flertrinns-ekspansjonsmotorer), og FMV produserte selv de fleste av disse maskinene. I 1915 ble bedriften omdannet til aksjeselskap og ingeniør K. G. Meldahl ble ansatt som bestyrer. På dette tidspunktet var 1140 mann ansatt på FMV. Under Meldahls ledelse ble bedriften en av de ledende innen nordisk skipsbyggingindustri. I 1918 overtok Fredrikstad mekaniske verksted Sørlandets Skibsbyggeri i Arendal. I 1932 trakk Myrens verksted seg ut av eiersiden på FMV. I 1948 fikk FMV lisens fra Gøtaverket for bygging av skipsdieselmotorer, og etter det forsynte bedriften de fleste av sine nybygginger med selvbyggede motorer av Gøtaverkens type. I 1957 begynte man byggingen av den store tørrdokka, og den sto ferdig i 1961 og målte 250 x 40 m. Syv år senere ble den forlenget til 290 m. Mellom 1873 og 1987 ble det levert 443 skip og forskjellige fartøyer fra FMV. I 1970-årene var arbeidsstokken på det meste rundt 2500 mann og FMV var landets største skipsverft, mens i 1980 var arbeidsstokken nede i rundt 1700 mann. I 1981 ble bedriften en del av Kværner-konsernet og fikk da navnet A/S Nye Fredriksstad mek. Verksted. Dette førte til at selskapet omstilte seg fra skipsbygging til offshoreindustri. Nye omstillinger i konsernet mot slutten av 1980-åra medførte at arbeidsstokken ble kraftig redusert og det opprinnelige FMV ble nedlagt i februar/mars 1988. I 1993 solgte Kværner-konsernet A/S Nye Fredrikstad Mek. Verksted til lokale eiere som drev et mindre mekanisk verksted frem til 2006.

Arkivinstitusjoner: