"Norsk Spisevognselskap ble stiftet 21.desember 1918. Allerede ved utgangen av første driftsår i 1919 var det 75 ansatte i Spisevognselskapet. Ved 30-årsjubileet i 1949 var antallet steget til 591. I 1926 ble Norsk Hoved-jernbane ekspropriert av Staten som da ble eier av samtlige aksjer i A/S Norsk Spisevognselskap. Selskapets virksomhet omfattet restaurantdrift på togene, på jernbanestasjoner og rutebilstasjoner, samt hotelldrift. Spisevognene var helt selvstendige restauranter som var avhengig av fast utstyr og betjening. Den vanlige betjeningen i restaurantvognene besto av kassererske, en kelner med en eller to assistenter, en kokke (varmjomfru), en koldjomfru og to kjøkkenpiker. På en tur på fem timer kunne det være 280 gjester. Dette førte til et stort behov for logistikk knyttet til bestikk, tallerkener og lignende i en tid hvor alt ble vasket for hånd. Norsk Spisevognselskap drev også jernbanerestauranter. Den første jernbanerestauranten ble åpnet på Østbanestasjonen i Oslo i 1919. I 1921 ble ytterligere fem jernbanerestauranter åpnet; på Vestbanestasjonen, Hamar, Koppang, Oppdal og Elverum. Tallet på restauranter økte raskt, og i 1922 overtok Spisevognselskapet jernbanerestaurantene på; Støren, Myrdal, Dokka og Hell. I 1924 overtok Spisevognselskapet ytterligere syv restauranter; Kornsjø, Halden, Ski, Eidsvoll, Otta, Dombås og Åndalsnes. Utover 1930-tallet ble det dårligere tider, og i løpet av en fem-års periode overtok selskapet bare fire jernbanerestauranter; Ål, Jaren, Lillestrøm, Tønsberg samt restaurantdriften på Skibladner. I 1947 overtok Norsk Spisevognselskap restauranten på Fornebu flyplass. I 1921 ønsket NSB at Spisevognselskapet skulle etablere hotell på fjellstrekningen langs den nye Dovrebanen. Det ble bestemt at det skulle bygges hotell på Oppdal. Byggingen av Oppdal Turisthotell startet i 1923 og det ble satt i drift 28. juni 1928. Fra våren 1940 ble hotellet rekvirert av tyske myndigheter. Etter 1945 ble hotellet pusset opp, og hotellet fikk en ny giv. Da Spisevognselskapet fusjonerte med Narvesen, drev de fortsatt med hotelldrift. I 1974 hadde Spisevognselskapet ansvaret for driften av Hotell Viking som var leid av Oslo kommune, Haugeland Hotell i Haugesund og Grand Hotell Bellevue på Åndalsnes. I 1974 var det 313 ansatte innen hotelldrift i selskapet. Selskapet hadde dessuten et eget produksjonssenter med 25 ansatte. 1. august 1974 hadde selskapet 26 kiosker fordelt over hele landet, 23 av disse på NSB's område. I detaljhandelen var det ansatt 86 personer. I 1974 fusjonerte NSB og Fritt Ord, noe som resulterte i at Narvesen og Norsk Spisevognselskap ble slått sammen. Et samarbeid mellom disse hadde lenge vært diskutert siden begge selskapene opererte innen statsbanens områder."