”A/S Interessentskabet for Dampskibsfart paa Tindsø” blei grunnlagt 25. november 1863 og den første direksjon blei valgt same dato. Selskapet var garantert driftsstøtte fra staten og fra Bratsberg Amt på 300 spesidaler årlig. Formålet var å drive dampskipsrute på Tinnsjå i Øvre Telemark for å frakte personer og varer til og fra Tinn, herredet i den nordre enden av innsjøen. Det første dampskipet het ”D/S Rjukan” og blei satt inn i rutetrafikk fra juli 1864. Et mer moderne dampskip, ”D/S Gausta”, blei innkjøpt og satt i drift fra 1886. Det tredje dampskipet fikk navnet ”D/S Tinn” og blei tatt i bruk i 1911. Fra 1907 økte trafikkgrunnlaget kraftig, og fra 1911 gikk begge dampskipa i rutetrafikken. Med hele ni anløpssteder var dampskipa svært viktige også for kommunikasjonen lokalt, mellom de forskjellige bygdene i Gransherad, Hovin og Tinn. En offisiell navneendring blei vedtatt av selskapets generalforsamling i 1929. Det nye navnet var ”A/S D/S Gausta og D/S Tinn”. Det siste året med ordinær rutetrafikk var 1938. I 1939 gikk dampskipsselskapet inn i rutebilselskapet ”Tinn Billag” og opphørte i 1941 som eget selskap.