Kontoret som ble opprettet i 1918 ble tillagt ansvaret for saker angående bortkomne eller skadde postforsendelser fra 2. postadministrasjonskontor S-1343), telegraf- og telefonvesenet fra 3. postadministrasjonskontor (S-1344) og skyss-, turist- og hotellvesenet fra Kontoret for postvesenets inntektsrevisjon (S-1347). I 1920 fikk kontoret også ansvaret for reglene for offentlige tjenestemenns skyss-, kost- og flyttegodtgjørelse. Kontoret hadde ansvaret for disse saksfeltene til det ble nedlagt i 1926. (For mer om dette arkivet, se S-1345 bind II, side IX) Etter andre verdenskrig blir 4. postadministrasjonskontor gjenopprettet som et kontor under Trafikkavdelingen og blant kontorets oppgaver var lønns- og godtgjørelsesspørsmål som angikk tjenestemenn i Postverket (med unntak av landpostbudene), kontortid, lovtolkning og oppretting av postkontor og underpostkontor. Ved omorganiseringen i 1957 ble organet overført til Personalavdelingen. Kontoret eksisterer frem til 1961, da kontoret skifter navn til 2. personalkontor E (S-4602).