Forbruker- og heimstellskontoret i Buskerud ble opprettet i 1974. Fastsatt ved kgl.res. 23.03.1973 og endret ved kgl.res 22.03.1974. Kontoret ble lagt under Forbrukerrådet. Kontoret ble sammensatt av heimstellkontoret (Heimstellskonsulenten i Buskerud) og et nytt forbrukerkontor for fylket. Heimstellkontoret hadde en lang historie med veiledningstjeneste innen husstell/heimstell. Denne tjenesten ble overtatt av staten i 1937 ( se AK-1) I 1974 gikk denne tjenesten inn i forbrukerrådet som også opprettet fylkeskontorer. Forbrukerrådet var et sentralt organ som ble opprettet i 1954 og ble i 1972 gjenstand for en sterk utvidelse (se AK-2) . Forbruker- og heimstellskontoret i Buskerud var plassert i Drammen. I 1980 ble navnet endret til Forbrukerkontoret i Buskerud. Kontorets viktigste oppgave var å arbeide med informasjon (veiledningstjeneste), innflytelse og beskyttelse av forbrukerne. Kontoret var også sekretariat for forbrukerutvalget i fylket, valgt av fylkestinget. I kommunene skulle kommunestyret opprette forbrukernemder som skulle samarbeide med fylkets forbrukerutvalg (før 1980: forbruker- og heimstellutvalg). I 2003 ble det navnendring og sammenslåing av 3 fylkeskontorer. Det nye kontoret fikk navnet Forbrukerrådet Buskerud, Vestfold og Telemark. Kontoret ble lagt til Skien.