Kontoret hadde fra etableringen ansvaret for følgende forhold ved syketrygden: regnskaper, premietariffer, statistikk, driftslån og tilskudd til trygdekassene av reguleringsfondene, trygdekassenes kontorutstyr og for regnskaper for å tilskudd til godkjente sykekasser. Samtidig hadde det ansvaret for følgende forhold ved arbeidsløshetstrygden: regler for regnskapsføring i, og regnskapsmessig kontroll med de stedlige arbeidsløshetsfond. Fra 1956 ble ikke lenger ansvaret for trygdekassenes kontorutstyr omtalt som del av kontorets arbeidsfelt og fra 1961 syntes også det regnskapsmessige arbeidet med syketrygden og alt vedrørende arbeidsløshetstrygden å ha blitt flyttet fra dette kontoret. Fra 1963 ble arbeidsfeltet noe endret eller i hvert fall beskrevet litt annerledes enn tidligere ved at arbeidet med driftslån til trygdekassen av reguleringsfondene falt bort i beskrivelsen sammen med tilskudd til godkjente sykekasser. I stedet ble clearing av kommunetilskudd nå en oppgave. Ved omorganisering i 1967 ble kontorets arbeidsfelt endret til å omfatte spesielle syketrygdspørsmål, derunder særregler for manntallsførte fiskere, fangstmenn m.v., sjømenn i utenriksfart, militærpersoner, godkjente sykekasser, syketrygdens regress-saker, tannlegehjelp, hjemmesykepleie, høreapparater, familievernkontorer, bevilgninger etter syketrygdlovens § 89,3, tilleggstrygden for sykepenger og sluttvederlagsordning. Fra 1970 ble arbeidsfeltet beskrevet som saker etter særregler for fiskere, sjømenn og militærpersoner, samt saker vedrørende tannlegehjelp, høreapparater, hjemmesykepleie, familievernkontor og lignende, bevilgninger, sykelønnsordningen og sluttvederlagsordningen. Året etter ble arbeidsoppgavene noe spesifisert ved at "særregler" ble presisert til å gjelde medisinsk stønad og sykepenger mv. etter folketrygdlovens kap. 2 og 3. Samtidig fikk kontoret også ansvar for opplysning- og utviklingsfondet. Saksfeltet ble videreført av Sykestønadsavdelingens 2. sykestønadskontor.