Virksomhet-ikon
Sti:
AV/S-4F-11941
16.06.1972 -

Lov 16. juni 1972. Forbrukerombudet (FO) skal, ut fra hensyn til forbrukerne, føre tilsyn med at markedsføringen av varer og tjenester skjer i samsvar med markedsføringsloven. FO har også tilsynet med deler av kringkastingsloven, bl.a. bestemmelsen om at det i kringkastingssendinger ikke må sendes reklame som er særlig rettet mot barn eller reklame i tilknytning til barneprogram. FO er dessuten tillagt tilsynet med bestemmelsene fastsatt i eller i medhold av kredittkjøpsloven, og fører kontroll med forskrifter om fibermerking og forskrifter om vedlikeholdsmerking av tekstilprodukter m.v. Forbrukerombudet utnevnes av Kongen i statsråd. FO, som startet sin virksomhet i 1973, er et frittstående forvaltningsorgan som skal søke å påvirke de næringsdrivende til å følge regelverket. FO har en stab på 24 medarbeidere, og behandler årlig om lag 2 500 saker. De fleste sakene tas opp på grunnlag av klager fra forbrukere og næringsdrivende, men også på eget initiativ fra FO. Gjennom forhandlinger med næringsdrivende søker en å komme fram til frivillig ordninger. Dersom en slik løsning ikke oppnås, kan FO eller den næringsdrivende bringe saken inn for Markedsrådet. FO kan også legge fram prinsippsaker for Markedsrådet, selv om det ikke foreligger noen tvist med den næringsdrivende. I hastesaker kan Forbrukerombudet fatte vedtak med forbud mot fortsatt bruk av et ulovlig markedsføringstiltak. Dette gjøres for å motvirke at næringsdrivende gjennomfører ulovlige kampanjer og høster fordelene av overtredelsen. Et slikt vedtak kan påklages til Markedsrådet, men det får virkning med en gang. Det skal som hovedregel knyttes tvangsgebyr til Forbrukerombudets og Markedsrådets vedtak. Ved overtredelse av vedtaket skal FO utferdige forelegg overfor den vedtaket er rettet mot. Hvis forelegget ikke vedtas, kan FO gå til søksmål for å få fastslått plikten til å betale forelegget.

Arkivinstitusjoner: