Fra 1.1.1969 ble den daglige ledelsen av Televerket lagt til Generaldirektøren for Televerket, som ble tilsatt av Kongen for 6 år. Til arbeidsområdet hørte ansvaret for å sørge at saker som skal behandles av styret blir utredet, forberedt og fremmet for styret i rett tid, og at Televerkets virksomhet blir drevet i samsvar med vedtak fra styret og overordnet myndighet. Generaldirektøren kunne treffe vedtak i saker som ikke skulle avgjøres av styret eller høyere myndighet, og delegere sin myndighet til tjenestemenn i Televerket. Viktige saker ble behandlet i direktørmøte før de ble forelagt styret. Tilsettingssaker ble behandlet dels av Tilsettingsrådet, dels av styret. Fra 1991 ble stillingsbetegnelsen endret til Administrerende direktør. Televerket hadde i perioden 1969-1994 følgende generaldirektører: - Per Øvregard, 1968-1980 - Kjell Holler, 1980-1991 - Tormod Hermansen, 1991-2002 (administrerende direktør, senere konsernsjef) Under Generaldirektøren sorterte i ulike tidsperioder flere sentrale stabsenheter: * Generaldirektørens sekretariat (GS), som fra 1.2.1991 endret navn til Ledelsessekretariat (LS) / Administrerende direktørs sekretariat. Gs utførte sekretariatsoppgaver for Generaldirektøren, Televerkets styre, Televerkrådet og Hovedsamarbeidsutvalget. * Langtidsplanleggingssekretariatet (LP), 1972-1989. Sekretariatet ble etablert som følge av Televerkets omorganisering i 1972 og hadde sekretariatsfunksjon for Televerkets komitèe for langtidsplanlegging (LP-komitèen). Komitèen var et rådgivende organ og hadde som oppgave å samordne og følge opp Televerkets planlegging, trekke opp langsiktige mål, vurdere handlingsprogrammer og resultatoppnåelse. LP-komitèen bestod av generaldirektøren (formann), avdelingsdirektørene i Teledirektoratet, distriktsdirektørene, samt lederne for personalorganisasjonene i Televerket. * Spesialoppgaver for Generaldirektøren (LQ), 1980-1985 * Televerkets sentrale informasjonstjeneste (IT). Televerkets sentrale informasjonstjeneste ble opprinnelig etablert fra 1.1.1981 som et kontor (AIT) i Administrasjonsavdelingen. Fra 1.4.1983 ble IT lagt som stabsfunksjon direkte under generaldirektøren. Stabsenheten arbeidet med saker vedrørende Televerkets forhold til presse og publikum, og skulle sørge for et nært kontakt mellom toppledelsen og informasjonstjenesten i Televerket. IT fungerte også som et serviceorgan for etaten i markedsføringen av Televerkets tjenester. * Televerkets Bedriftsinterne Kommunikasjon (TBK) 1984-1988. TBK ble skilt ut som en egen interimsorganisasjon for Televerkets virksomhet på det fremtidige konkurranseutsatte markedet. Fra 1.1.1988 ble TBK etablert som et eget aksjeselskap * Forvaltningsseksjonen (AF), 1988-1992. Forvaltningsseksjonen ble opprettet ved nedleggelse av Administrasjonsavdelingen fra 1.1.1988. Seksjonen hadde 5 kontorer, Beredskapskontoret (AFB), Juridisk kontor (AFJ), Kvalitetssjef (AFK), Utenlandskontoret (AFU) og Intern revisjon (AFR). Senere ble det opprettet et eget Strategikontor (AFS). Seksjonen hadde hovedansvar for bl.a. prinsipielle spørsmål vedrørende Televerkets forhold til overordnede myndigheter og andre etater, lokalisering av distrikter og teleområder, konkurranse på telesektoren, forholdet mellom Televerket, TBK og andre terminalleverandører, deltagelse i internasjonale teleorganisasjoner, beredskapssaker og intern revisjon. * Internasjonale telekommunikasjonstjenester (opprettet i 1991) * Mobile radiotjenester (opprettet i 1991)