Kontoret ble etablert i 1978 ved omgjøring av det tidligere 3. administrasjonskontor 1955-1977. Ved etableringen fikk kontoret ansvar for følgende saksfelt: Informasjon til målgrupper utenfor etaten og intern informasjon bl.a. rutiner for informasjon mellom etatens organer og for tilbakemelding fra den ytre etat til Rikstrygdeverket og Sosialdepartementet. Rikstrygde-verkets bibliotek hørte også til Informasjonskontoret. Ved en indre omorganisering i 1985 ble kontoret underlagt den nyetablerte Organisasjons-seksjonen. Kontorets beholdt trolig likevel sitt arbeidsfelt, men "rutiner for informasjon mellom etatens organer og for tilbakemelding fra den ytre etat til Rikstrygdeverket og Sosialdepartementet" ble ikke lenger spesifikt omtalt som arbeidsoppgaver. Fra 1987 oppgis "rettighetsinformasjon og annen ekstern informasjon" som arbeidsfelt foruten de tidligere omtalte oppgavene med internt informasjon og biblioteket.