Ved kgl.res. av 26.11.1920 ble det bestemt at alle saker angående lufttrafikk, unntatt postførsel, skulle ligge under Forsvarsdepartementet. Et luftfartsråd ble 02.06.1921 etablert av Forsvarsdepartementet. Rådets funksjoner ble utført av 4. kontor i departementet. Rådet besto av tre medlemmer, et fra Hærens flyvåpen, et fra Marinens flyvåpen og en sivil representant. Luftfartsrådet ble opphevet med virkning fra 01.10.1938. De funksjoner som rådet hadde hatt ble overtatt av Statens Luftfartsstyre, Forsvarsdepartementet. I 1943 ble Norges Luftafartsstyre opprettet i London med det formål å forberede gjenopptagelsen av norsk sivil luftfart. Ved kgl.res. av 09.03.1945 ble Luftfartsstyret også pålagt å drive de luftruter på inn- og utland som regjeringen måtte beslutte å sette igang. Etter den tyske kapitulasjonen ble Luftfartsstyret overført til Oslo. Den 15.04.1946 ble Luftfartsstyrets funksjoner med hensyn til sivil luftfart overført fra Forsvarsdepartementet til en Luftfartsavdeling i Samferdselsdepartementet. I juli 1946 ble Luftfartsavdelingen i Samferdselsdepartementet omdannet til et Luftfartsdirektorat som i 1964 ble utskilt fra departementet som et frittstående direktorat. Den 01.01.1978 ble Luftfartsdirektoratets navn endret til Luftfartsverket. Luftfartsverket er en forvaltningsbedrift og statens fagorgan innen sivil luftfart. Se St.prp. nr. 66 (1998-99).