Lufthavnene kan deles i to kategorier; stamruteplasser og kortbaneplasser. Stamrute-plassene var eid og drevet av staten (Luftfartsverket) og kortbaneplassene var inntil nylig eid og drevet av kommunene. I Finnmark finnes det tre stamruteplasser; Kirkenes, Banak (Lakselv) og Alta som alle ble åpnet for trafikk i 1963. Frem til omorganiseringen i 1993 var driften av lufthavnene i Finnmark underlagt Lufthavnforvaltningen Nord-Norge (i Tromsø). Da ble Luftfartsverket Region Finnmark med kontorsted ved Alta lufthavn etablert. Lufthavnforvaltningens oppgaver bestod i tilrettelegging for lufttrafikken ved de enkelte lufthavnene. Dette innebar anlegg, drift og vedlikehold av rullebaner, ekspedisjonsbygninger, driftsbygninger, hangarer mv. Arbeidet ved lufthavnforvaltningen i Alta var ledet av en driftsleder, mens det overordnede ansvaret lå hos lufthavnsjefen i Tromsø. De øvrige lufthavnene underlagt Lufthavnforvaltningen Nord-Norge var Bodø lufthavn (sivil luftfart fra 1952), Evenes lufthavn (åpnet 1973), Andøya flystasjon (sivil luftfart fra 1963), Bardufoss flystasjon (sivil luftfart fra 1955) og Tromsø lufthavn (åpnet 1964).