En av hovedoppgavene til Arbeidsmarkedsetaten var å etterkomme etterspørselen etter arbeidskraft ved å bygge opp kompetansen til arbeidssøkere gjennom tilrettelagte arbeidsmarkedskurs tilpasset næringslivets behov. Målet med kursene var at kursdeltakerne kunne gå direkte ut i jobb etterpå. I planlegging av kurs ble det tatt utgangspunkt i etatens bedriftsundersøkelse og arbeidssøkernes kompetanse. På den måten ble kursene yrkesrettet mot de bransjer og arbeidsgivere hvor det var behov for arbeidskraft. Prioriterte grupper var ungdom, langtidsledige og fremmedspråklige. Til og med 1999 var prosessen frem til kontrakt det enkelte kontors ansvar. For å styrke den faglige bistanden ytterligere, ble arbeidsmarkedsopplæringen samordnet for hele Sør-Trøndelag i en egen enhet i Trondheim. I 1999 kom det også en ny lov, Lov om offentlige anskaffelser, som satte enda større krav til effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessig behandling og likebehandling. Kontraktene ble behandlet ved Fylkesarbeidskontoret/Aetat Sør-Trøndelag til og med 2002. I 2003 ble fullmaktstrukturen endret slik at fylkesarbeidssjefen kunne delegere kontraktsinngåelsene til tiltaksenheten, Aetat Kvalifisering i Sør-Trøndelag. Fra etablering av tiltaksenheten 6. desember 1999 har denne enheten vært en avdeling som har blitt flyttet og underlagt mange enheter i Aetat for å oppnå stordriftsfordeler på interne tjenester. Frem til 2002 var AMO en avdeling under Aetat Trondheim Øst. I 2002 ble avdelingen flyttet til Aetat Jobbservice. I 2003 ble AMO igjen flyttet til Aetat Trondheim Øst. I 2003/2004 ble de en avdeling på nytt under Aetat Jobbservice og ved siste flytting i 2004/2005 ble de en avdeling underlagt Aetat Introduksjonsprogram for fremmedspråklige. Aetat Kvalifisering i Sør-Trøndelag ble en selvstendig enhet fra juni 2005. Aetat inngikk juni 2006 i den nye arbeids- og velferdsforvaltningen, NAV.