Foruten direktør, bokholder og kasserer hadde Rikstrygdeverket fra oppstarten en "Sekretær". Arbeidsoppgavene til denne stillingen framstår som noe uklart, men sekretæren var i praksis trolig leder av en "fagavdeling" med ansvar for håndteringen av saker ut fra lov om ulykkesforsikring for arbeidere i fabrikker m.v. foruten at Sekretariatet hadde ansvaret for mer ordinære administrative saker. Allerede etter ett års drift, i 1896, ble de rene fagsakene angående ulykkesforsikringen skilt ut i den nye "Skadeavdelingen" mens mer forsikringstekniske saker i 1900 ble lagt til den nye "Forsikringsteknisk avdelingen". Etter dette omtales "Sekretæren" noen steder som "Bedriftsafdelingens Chef". Dette kan tyde på at Sekretariatet, i hvert fall inntil 1910 da det ble etablert en egen Bedriftsavdeling, i praksis beholdt ansvaret for "bedriftssakene", trolig ved siden av administrative oppgaver. "Sekretæren", som fra 1903 ble benevnt som "Kontorsjef", fikk fra 1910 tittel som "Underdirektør". Dette skjedde altså samtidig med at "Bedriftsavdelingen" ble formelt etablert etter at den trolig ble skilt ut fra Sekretariatet. Fra da av var altså ansvaret for alle fagsaker overført til egne fagavdelinger og Sekretariatet fortsatte trolig med ansvar for administrasjonssaker. Fra og med 1924 nevnes ikke denne underdirektøren lenger i Statskalenderen og det er mulig at administrative saker deretter ble behandlet direkte under Administrerende direktør. Det er mulig at det, når det gjelder ansvarsfelt, er en forbindelse mellom Sekretariatet og det senere "Kontoret for personalsaker og administrasjon" som blir omtalt i statskalenderen fra og med 1943. Vi regner her Sekretariatet som nedlagt i 1924, men det er uklart om dette er korrekt.