Ved en omfattende omorganisering av hele Rikstrygdeverkets administrasjon i 1955 ble Administrasjonsavdelingen etablert som en av flere avdelinger. I perioden 1967-1985 var Administrasjonsavdelingen igjen underlagt en "hovedavdeling", men dette hadde trolig ikke vesentlige følger for arkivholdet og vi ser her bort fra dette forholdet. I perioden 1955-2000 har en rekke saksfelt sortert under Administrasjonsavdelingen. Felles for dem har vært at de har angått Rikstrygdeverkets og til dels trygdeetatens "egenforvaltning" og i mindre grad har hatt direkte befatning med de ulike pensjons- og trygdeordningene som Rikstrygdeverket har ansvaret for. Fra opprettelsen i 1955 hørte personal- og administrasjonssaker, budsjett, fondsforvaltning, regnskapsføring, revisjon, inspeksjon og opplæringsvirksomhet under avdelingen. Ved omorganisering i 1967 ble en del saksfelt overført fra Administrasjonsavdelingen til den nyopprettede Økonomiavdelingen. Samtidig ble 4. administrasjonskontor avviklet. Fra 1985 var avdelingen inndelt i to seksjoner; Personalseksjonen og Organisasjonsseksjonen som hver hadde flere kontor under seg. Seksjonene som sådan synes ikke å ha skapt arkiv og vi ser i vår sammenheng bort fra dem. Fra ca 1990 ble "overleger" ("rådgivende leger") og "tannlegekonsulenten" lagt inn under Administrasjonsavdelingen, men det er uklart om de ble lagt til et av avdelingens fagkontorer eller direkte under avdelingen som sådan. I årene 1992-1996 sorterte Prisforhandlingskontoret 1988--- under Administrasjonsavdelingen, men vi har valgt å presentere det samlet under omtalen av Økonomiavdelingen.