Interkommunalt samarbeid mellom Frosta, Levanger, Meråker, Stjørdal og Verdal kommune. Oppløst ved overgagn til statlig Mattilsyn i 2004. Historikk og oppgaver: En viss kontroll med behandling av næringsmidler var hjemlet allerede i Sunnhetsloven av 1860. I 1892 regulerte lov om kommunale slaktehus og kjøttkontroll disse forholdene nærmere. Kommunestyret kunne bestemme at slakting skulle foregå i kommunale slaktehus og at omsetning av kjøtt skulle finne sted på bestemte steder. I alle kommuner med mer enn 4000 innbyggere skulle alt slaktet eller innført kjøtt beregnet til menneskeføde, undersøkes av en kommunal kjøttkontrollør. Avgjørelser kunne ankes inn til sunnhetskommisjonen. Kommunestyurene i mindre kommuner kunne også innføre disse reglene. Innbyggergrensen ble i 1940 regulert til 2000 (men trådte ikke i mkraft før 1946), og til 1000 i 1957. Kjøttkontrollen lå under Indredepartementet fram til Landbruksdepartementet ble opprettet ved kgl. Resolusjon 17.2.1900. Også omsetningen av andre næringsmidler ble lovregulert. I 1933 kom lov om tilsyn med næringsmidler. Tilsynet med at lov og forskrift ble overholdt ble lagt til helserådet, politi og tollvesen.Næringsmiddelkontrollen lå under Handelsdepartementet fram til Industridepartementet ble opprettet ved kgl. Resolusjon 5.12.1947. Næringsmiddeltilsynet var kommunalt eller interkommunalt og det fantes 89 slike tilsyn i Norge da de ble slått sammen med Statens næringsmiddeltilsyn, Statens dyrehelsetilsyn, Statens landbrukstilsyn og Fiskeridirektoratets sjømatkontroll til Mattilsynet. Det statlige mattilsynet ble opprettet som eget forvaltningsorgan ved kongelig resolusjon den 20. desember 2002, med virkning fra 1. januar 2003. Tilsynet ble administrativt underlagt Landbruksdepartementet. Mattilsynet ble etablert 1. januar 2004, og ble offisielt åpnet 5. januar 2004.