Ifølge forskrifter av 1908 skulle en kommunalt nedsatt nemnd føre manntall over fiskere som var sykeforsikret. Kommunekassereren eller annen person tilsatt av kommunestyret var manntallsfører. I manntallsnemnda skulle manntallsføreren og to av kommunestyrerepresentantene være medlemmer. Nemnda bestemte hvem som skulle opptas i manntall. I 1970 kom en forskrift fastsatt av Sosialdepartementet som bestemte at kommunestyret skulle oppnevne en manntalsnemnd for forsikringspliktige fiskere, fangsmenn m.m. på 3-6 medlemmer, herunder manntallsfører. Det kunnne i regelen bare velges personer som var valgbare til kommunestyret, dog ikke funksjonærer i trygdekontoret. Etter lov om rettledningstjenesten i fiskerinæringen av 1982 skal kommunestyret oppnevne en fiskerinemnd på 5 medlemmer, med like mange varamedlemmer, og velge formann og varaformann for den kommunale valgperiode. Departementet kan frita en kommune fra å velge fiskerinemnd eller bestemme at flere kommuner velger en felles nemnd. Fiskerinemnda er statens fagorgan for rettledningstjenesten i kommuen. Fiskerinemnda overtok også føringa av manntalet over fiskere og fangstfolk. Kilder: Mykland, L. og Masdalen, K.O., "Administrasjonshistorie og arkivkunnskap: kommunene." Universitetsforlaget, 1987, side 163. NOU 1982.38 s. 47 Kommuners valg av nemnder, Norske Kommuners Sentralforbunds register 1975.

Arkivinstitusjoner: